O PROJEKCIE

Baltic Power - wspólne przedsięwzięcie ORLEN i Northland Power jest najbardziej zaawansowanym projektem I fazy rozwoju offshore wind w Polsce. 

Farma o mocy zainstalowanej ok. 1,2 GW i szacowanej rocznej produkcji ok. 4 TWh będzie w stanie pokryć nawet 3% krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną, co odpowiada potrzebom ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych. Pozwoli to na ograniczenie nawet 2,8 mln ton CO2 rocznie w porównaniu z produkcją energii ze źródeł konwencjonalnych. 

Morska farma wiatrowa Baltic Power ma powierzchnię ok. 130 km2, co odpowiada terytorium miasta Gdyni. Jest zlokalizowana ok. 23 km od linii brzegowej na linii Łeby i Choczewa. Na farmie energię wytwarzać będzie 76 turbin o mocy 15 MW wyprodukowanych przez Vestas (model V236-15). Są to jedne z najnowocześniejszych i największych turbin instalowanych w europejskich projektach. Wysokość turbiny wraz z fundamentem przekracza w najwyższym punkcie 260 m – to więcej niż ma warszawski Pałac Kultury i Nauki. Turbina 15 MW potrzebuje zaledwie 1 min pracy, by wyprodukować energię na 100km jazdy miejskiego autobusu. 

Energię produkowaną przez turbiny będą odbierać dwie morskie stacje elektroenergetyczne zlokalizowane ok. 20 km od brzegu, które poprzez 4 kable eksportowe zostaną połączone z lądową stacją elektroenergetyczną w Gminie Choczewo. Stamtąd energia trafi do stacji operatora krajowej sieci przesyłowej. 

Natomiast w Łebie zlokalizowana jest baza operacyjno-serwisowa, która przez ok. 30 lat będzie portem macierzystym i centrum utrzymania farmy, zatrudniającym ok. 70 techników. Obiekt oddano do użytku w kwietniu 2025, obecnie baza wspiera kampanię instalacyjną na morzu i jest siedzibą Morskiego Centrum Koordynacyjnego Baltic Power monitorującego w trybie 24/7 ruch morski wokół farmy i prace statków instalacyjnych. 

 

TIMELINE ROZWOJU FARMY BALTIC POWER

Budowa morskich farm wiatrowych to złożony i wieloetapowy proces. W styczniu 2021 ORLEN i Northland Power zawiązały wspólne przedsięwzięcie (Joint Venture), tworząc spółkę Baltic Power. W kolejnych miesiącach sfinalizowano umowę i określono ramy współpracy oraz strategię rozwoju projektu, która stała się podstawą dalszych działań. 

Następnie projekt wszedł w fazę projektowania i uzyskiwania pozwoleń (permitting). Opracowana została koncepcja farmy wiatrowej, przeprowadzono szczegółowe badania środowiskowe i techniczne oraz uzyskano kluczowe decyzje administracyjne i pozwolenia lokalizacyjne niezbędne do realizacji inwestycji. 

Kolejnym krokiem było rozpoczęcie budowy łańcucha dostaw i proces kontraktacji. W 2022 spółka zabezpieczyła umowy na produkcję, transport i instalację wszystkich kluczowych komponentów potrzebnych do realizacji inwestycji. 

Po uzyskaniu finalnej decyzji inwestycyjnej i pozyskaniu finansowania projektu w modelu project finance od 25 krajowych i międzynarodowych instytucji jesienią 2023, z początkiem 2024 wystartował etap budowy farmy.  

W Gminie Choczewo trwa budowa lądowej stacji elektroenergetycznej i ław kablowych. Budowa bazy serwisowej w Łebie trwała od stycznia 2024 do kwietnia 2025.  

W styczniu 2025 rozpoczęła się morska kampania instalacyjna – to pierwsza tego typu operacja w historii na polskich wodach Bałtyku, w którą zaangażowanych jest jednocześnie nawet 20 statków. Od stycznia 2025 trwa instalacja fundamentów dla turbin (monopale). W kwietniu rozpoczęła się instalacja elementów przejściowych, a w lipcu zainstalowano pierwsze w polskiej części Bałtyku morskie turbiny wiatrowe.  

W październiku 2025 na farmie Baltic Power zainstalowane zostały dwie morskie stacje elektroenergetyczne. OSS West i OSS East – znajdują się około 20 km od brzegu na wysokości Choczewa.  

Po zakończeniu budowy nastąpią obowiązkowe testy i rozruchy farmy oraz faza uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. Farma Baltic Power uzyskała już pierwsze na polskim rynku certyfikaty zgodności projektowej dla morskich turbin i stacji elektroenergetycznych. 

 

PARAMETRY FARMY

Powierzchnia 

130 km²  

Odległość od brzegu 

22,5 km 

Moc zainstalowana max.  

1140 MW 

Głębokość wody 

33-45 m  

Moc pojedynczej turbiny 

15 MW 

Typ fundamentów  

Monopale 

Wyprowadzenie mocy 

HVAC 

Morska stacja elektroenergetyczna (OSS) 

2 

Lądowa stacja elektroenergetyczna (ONS) 

1 

Kable eksportowe 

4 

Okres eksploatacji 

25-30 lat + 

 

LOCAL CONTENT

W budowę morskiej farmy wiatrowej Baltic Power jest zaangażowany szereg polskich firm. W krajowych fabrykach powstała część kluczowych komponentów farmy, to m.in. gondole turbin wiatrowych z fabryki Vestas w Szczecinie, elementy fundamentów z fabryk Smulders w Żarach, Niemodlinie i Łęknicy, kable lądowe produkowane przez Tele-fonika Kable w Bydgoszczy oraz konstrukcje stalowe morskich stacji elektroenergetycznych wytwarzane w stoczniach w Gdyni i Gdańsku przez Grupę Przemysłową Baltic (ARP).   

W projekt zaangażowane są także firmy Enprom – budowa lądowej stacji w Choczewie w konsorcjum z GE Vernova oraz Erbud – generalny wykonawca bazy w Łebie. Proces budowy wspierają też lokalne firmy transportowe, logistyczne, a wcześniej m.in. firmy realizujące badania geotechniczne. 

Szacowany udział tzw. local content w całym cyklu życia farmy – od fazy rozwoju projektu po zakończenie eksploatacji wyniesie minimum 21%, co realizuje cele porozumienia sektorowego dla projektów I fazy offshore wind w Polsce. 

 

Dokumenty do pobrania:

1. Raport o oddziaływaniu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltic Power na środowisko [POBIERZ]

2. Raport o oddziaływaniu Infrastruktury Przyłączeniowej Morskiej Farmy Wiatrowej Baltic Power na środowisko [POBIERZ]

3. Decyzje Środowiskowe - Morska Farma Wiatrowa Baltic Power [POBIERZ]

4. Decyzja Środowiskowa - Infrastruktura Przyłączeniowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltic Power [POBIERZ]

5. Podsumowanie nietechniczne Morska Farma Wiatrowa BalticPower  [POBIERZ]

6. Zbiorcze streszczenie niespecjalistyczne (CNT) [POBIERZ]

7. Plan zaangażowania interesariuszy (SEP) [POBIERZ]

8.  Plan zaangażowania interesariuszy_załącznik B (SEP) [POBIERZ]

9. Struktura ramowa przywracania utraconych źródeł dochodów (LRF) [POBIERZ]

10. Polityka zgłaszania nieprawidłowości [POBIERZ]